Historie

Op 20 juni 1952 richtten enkele voormalige speelsters en spelers van de "A.H.M" en "T.C. de IJsvogels", hockeyclub Randwijck op. De eerste echte officiƫle hockeyvereniging in de gemeente Amstelveen.

De club "Randwijck" dankt zijn naam aan de oprichtingsvergadering, die gehouden werd in Café Restaurant Amstelhoek. Dit cafe was gelegen op de hoek van de Amstelveenseweg en de ingang naar het Wagener stadion, het deel van Amstelveen dat Randwijck werd genoemd. Op die 20ste juni had onze vereniging 33 leden en drie weken later waren er al 45 enthousiastelingen.

In het eerste seizoen 1952/1953 werden de Dames 1 en Heren 1 teams van hockeyclub Randwijck al kampioen. Het officiƫle clubtenue van toen was goudgeel (van de stralende zon die over ons schijnt ) en blauw (van de diepblauwe hemel, wolkenloos, waarin die zon te stralen staat ). Op 11 april 1953 werd Randwijck koninklijk goedgekeurd. De eerste voorzitter van Randwijck was Mr. F. van Ingen Schenau.

Sinds 1954 groeide de jeugdafdeling gestaag en in het seizoen 1956/1957 werd voor het eerst een jeugdteam kampioen. De vereniging telde toen inmiddels meer dan 170 leden dat in 1961 uitgroeide tot zo'n 360 leden. In 1962 ging de gemeenteraad akkoord met het realiseren van 14 nieuwe sportvelden waaronder die van Randwijck. Er werden meteen plannen gesmeed voor het nieuwe clubhuis, dat burgemeester Reynders van Amstelveen op 15 april 1967 officieel opende.

Midden jaren negentig is, mede vanwege geografische herkenbaarheid, besloten om de verenigingsnaam te veranderen in Mixed Hockey Club Amstelveen. Inmiddels was aan de jeugdafdeling een nieuwe impuls gegeven en schoot het ledental omhoog. Sindsdien is M.H.C. Amstelveen een gezonde en bloeiende club met ruim 600 leden, waarvan ongeveer 250 jeugdleden. In het voorjaar van 2012 vierde M.H.C. Amstelveen alweer haar 60-jarige bestaan, dat feestelijk gevierd werd met een lustrumfeest.